گاز مبرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟!

گاز مبرد چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟!

گاز مبرد چیست؟

دستگاه های تهویه مطبوع معمولاً از گاز مبرد برای چرخه تبرید خود برای خنک کردن محیط استفاده می کنند. مبردهای گازی در این سیکل تبرید به حالت های مختلفی می رسند. به این ترتیب که با تغییر فشار و دما از گاز به مایع و بالعکس می چرخند و ممکن است از مبرد گازی پرفشار و دمای بالا به مبرد مایع کم فشار و دمای پایین تبدیل شوند. در واقع کولرها با چرخش و تغییر فاز متوالی این مبرد به هدف خود می رسند. مبرد به طور کلی در دو فاز مایع و گاز وجود دارد.

مطالب پیشنهادی: خرید انواع گاز مبرد

دلیل وجود انواع مختلف مبرد چیست؟

با گذشت زمان، مبردهای مختلفی برای سیستم های تبرید انتخاب شدند و سپس با تکامل سیستم تغییر کردند. یکی از دلایل این تغییر میزان آلاینده ها در مبردها بود. با توسعه تحقیقات مبرد، به تدریج به این نتیجه رسید که یک مبرد هزینه های پرهزینه و مخرب تری نسبت به مزایای آن دارد.

  • سمیت مبرد گازی
  • اشتعال پذیری آن
  • مسائل ایمنی خطرناک
  • و همچنین آلودگی آن به محیط زیست

یکی از دلایل تعویض مبرد بود. بنابراین یک مبرد دور انداخته شد و با مبرد دیگری جایگزین شد. در حال حاضر نیز با وجود استفاده از مبردهای فراوان، برخی از آنها مضر، آلاینده و خطرناک تلقی می شوند و کشورهای مختلف بسته به حجم و موقعیت جغرافیایی استفاده از آن قوانینی دارند. در نهایت، استفاده از گاز مبرد ممکن است در یک کشور یا اتحادیه ممنوع باشد، اما ممکن است در جاهای دیگر روی زمین استفاده شود.

اگرچه برخی از آنها مخرب هستند، اما همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. اما تلاش محققان برای شناسایی زیان ها و جایگزینی آنها را نمی توان نادیده گرفت. هر مبردی که آلاینده و خطرناک تلقی شود با مبرد دیگری جایگزین می شود یا در صورت عدم انتخاب استفاده از آن بسیار محدود می شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

اشتراک گذاری در

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 11 =

خدمات اکستراکول